Lakota je hříchem, který se jen těžko pojmenovává. Všichni nějak tušíme, o co se jedná, zároveň si moc nedokážu představit, že někdo bude kázněn z důvodu lakoty. Co už je lakota a co ještě lakota není? Na tuto otázku se nelehko odpovídá, přesto bychom neměli na snahu pojmenovat tento hřích rezignovat.
Když
přemýšlíme o lakotě, můžeme vycházet z jedné z charakteristik naší doby, a tou
je stěžovat si. Stěžujeme si na zdravotní systém, na nedostatek peněz, na
korupci, na to, co jsme nezažili, na to, co jsme zažili… Kdo je dnes spokojený,
vypadá tak trochu jako exot nebo naivní snílek.
Dovolím si
zde zdánlivou odbočku do světa virtuální reality. Konkrétně se chci podívat na
fenomén Facebooku. Je místem, kde dnes tráví čas miliony lidí, a to zdaleka ne jen
těch mladých. Většinou (nikoli vždy) lidé na Facebooku vystavují fotky svých
dětí, z dovolených, různých párty apod. V zásadě se Facebook stává přehlídkou „úspěchů
a štěstí“. Jenže úspěch a štěstí jedněch vyvolává (někdy) závist a s ní spojený
pocit nespokojenosti, že „já to nemám“, „já jsem tam nebyl“, „toho jsem
nedosáhl“ atd. Nejsem proti Facebooku, jen chci napsat, že jedním z důsledků tohoto
fenoménu může být nespokojenost s tím, co mám, kým jsem nebo čeho jsem ve
srovnání s druhými (ne)dosáhl, a z toho plynoucí závist. Tento pocit ale
není jen doprovodným fenoménem Facebooku, ale i reklamy a vlastně celého
spotřebního průmyslu. Je nám sdělováno, že nejsme dost dobří, hezcí, mladí,
silní, vzdělaní, ale když si to či ono koupím, vystuduji, dopřeji, můj pocit
nespokojenosti se změní k dobrému.
Druhé silné
poselství naší doby je nepřiměřený strach z budoucnosti. Bojíme se nemoci,
špatných rozhodnutí svých dětí, úrazu, nejistoty…Proto se snažíme před nejistou
budoucností nějak pojistit a řídíme se heslem „Pomoz si, a Pán ti pomůže.“Jakmile
ale přijmu poselství „buď nespokojený“ nebo „obávej se budoucnosti“, všechny
zdroje, které nám byly Pánem Bohem darovány, začínáme spotřebovávat jen pro sebe
s nadějí, že mít víc, být někým nebo zajistit si budoucnost odstraní naši
nespokojenost.
Myslím, že
někde zde tkví kořeny lakoty. Jak konkrétně? Každému z nás bylo mnoho darováno.
Nikoli všechno, ale mnoho. Abych nebyl nekonkrétní, pokusím se vyjmenovat, co
bylo darováno mně. Jsem zdravý, mám kde bydlet, mám hodně peněz, protože si
mohu dovolit jezdit na dovolenou, protože tento článek píšu na svém počítači,
protože si mohu dovolit zaplatit startovné na běžecký závod, protože mám
vlastní auto, zaměstnání, přátele, rodinu... Zdá se vám to málo? Potom vězte,
že drtivá většina světové populace může o podobných věcech jen snít.
Zároveň ale
slyším kolem sebe hlasy, které tvrdí, že mohu mít víc, že nejsem dost dobrý, že
potřebuji lepší auto, lepší počítač, úspěšnější děti, že bych se měl lépe
zajistit, co se budoucnosti týká, a nevím co ještě. Nyní mám v zásadě dvě
možnosti. Abych měl či byl víc, musím všechny dary v podobě peněz, zdraví,
schopností využít pro sebe a opět jen pro sebe. Nebo si jsem vědom, že mám
mnoho, a proto se chci o požehnání, které zakouším, dělit s dalšími. To
první se jmenuje lakota, to druhé štědrost. Lakota je postoj, který se nechce
dělit, který vychází z přesvědčení, že vše, co mám, mám především pro sebe,
případně pro svoje blízké. Oproti tomu štědrost je postoj, který vychází z vděčnosti
za to, co mám a kdo jsem, a zároveň mne vede k hledání, s kým bych se o to
rozdělil. Jinými slovy peníze, zdraví, dostatek jsou Božími dary, které jsem dostal
nejen pro sebe, ale i pro druhé.
Jedna z
oblastí, která mě v Písmu zajímá, je ekonomika Starého zákona. Baví mě promýšlet
některé „nudné pasáže“, které se týkají sklizně, desátků, peněz atd. Jeden z
důrazů charakteristických pro starozákonní ekonomiku, je, že ten, kdo má, by
měl vždy pamatovat na toho, kdo nemá. Tedy pokud sklízíš, neměl bys sklidit
vše, ale měl bys něco nechat pro zchudlé, bezdomovce či vdovy. Pokud máš
peníze, část jich má jít na Boží věci. Byl ti dán sedmidenní týdenní cyklus,
nicméně v jednom z těchto dnů nesmíš kumulovat kapitál. Myslím, že Bůh nás
tímto učí velkorysosti a štědrosti. Jako by nám říkal: Buď vděčný za to, co
máš, nikoli věčně nespokojený a nervózní, protože nemáš A nejen to. Protože jsi
vděčný a spokojený, rozděl se a nenechávej si vše pro sebe. Proč? Protože vše,
co máš, je jen dar, nikoli nějaký nárok. A protože ne každému byl určitý dar
dán, daruj!
Lakomý
člověk se tomuto postoji brání, protože se bojí, že to, co daruje (čas, peníze,
nápady atd.), mu bude chybět při dosahování jeho ambicí, cílů či pojišťování si
své budoucnosti. Zároveň je lakomý člověk pohlcen sám sebou a svými potřebami.
Druzí pro něj existují především tehdy, když je k něčemu potřebuje.
Žádné komentáře:
Okomentovat