Hladový
lišák viděl nádherné hrozny visící z úponků révy, ta se však pnula po
velmi vysoké mříži. Snažil se na ně všemožně dosáhnout a skákal, jak nejvýše
jen dokázal. Ale všechna jeho snaha byla marná, na hrozny nedosáhl. Nakonec to
vzdal a s předstíraným nezájmem důstojně odcházel z vinice se slovy: „Myslel
jsem, že ty hrozny už uzrály, ale teď vidím, že jsou ještě pěkně kyselé.“
(Ezop, Lišák a hrozny)
Asi není třeba
vysvětlovat, že poučení této známé bajky je v reakci lišáka na jeho neschopnost
dosáhnout na hrozny. Místo aby si přiznal, že není schopen vyskočit výše,
uchovává si důstojnost pomocí ubohého sebeklamu. Na první čtení je to jasné,
jenže když pozoruji některé dnešní trendy přístupu k lidem, pak by možná
leckdo lišáka ocenil za pozitivní vnímání sebe sama. V roce 1988 přišel C.
Steele, psycholog ze Stanfordovy university s tzv. teorií sebeutvrzení, na
kterou později navázali jeho studenti D. Sherman a G. Cohen: „Teorie tvrdí, že
nejdůležitějším cílem sebevědomí člověka je uchovat si dojem své morální a
adaptivní přiměřenosti. Je-li tento obraz vlastní integrity ohrožen, reaguje
člověk snahou o obnovení těchto hodnot.“
Lišák v bajce se nebyl schopen adaptovat
na výšku hroznů a jeho reakcí byl sebeklam. Náš problém je někdy v tom, že
naše postoje se podobají lišákovým, vytváříme si falešné představy o sobě
samých a to nás vzdaluje od reality skutečného světa. Sociolog Zimbardo to
komentuje slovy, „dáváme přednost známému před pravdivým“. K tomu napomáhá
naše politicky korektní kultura, která dusí, slovy Zimbarda, jakoukoli
kritickou analýzu. Tak jako se vyhýbáme pojmenovávání reality, vyhýbáme se
realitě i v chápání toho, co se děje kolem nás. Zimbardo tento fenomén
komentuje v souvislosti s mladu generací a s výchovou. Problém
západní kultury je, že představuje často matoucí a hloupou „realitu“ plnou zkreslených
ideálů.
Když jsem kdysi
ležel v nemocnici se záchvatem, mimo různé kapačky mi pomohl „politicky
nekorektní“ pan docent a doktor v jednom, který pronesl památnou větu: Jo pane
Novák, holt nesmíte jíst jako čuně. Dá se to jistě povědět citlivěji, ale jídlo
byl jeden z mých problémů, který způsobil nemoc a to i přes pravidelný sportovní
tréning. Jako čuňata ale nemají jíst ani sportovci… Jíte-li, slovy pana
docenta, jako čuňata, nečeká vás/nás a naše těla nic hezkého a to jak uvnitř
tak i vně. Ano, zjednodušuji, ale podívat se pravdě do očí není příjemné, ale
může to být osvobozující. Pro mě jsou nepříjemné, ale osvobozující každé
závody. S časem okolo 43 minut na 10 km jste na dobrých závodech fakt jen
pouhý průměr i padesáti čtyřech letech. Ale to bych někde v lese nezjistil.
Ano, napsal jsem pár knížek, ale spisovatel skutečně nejsem. Ale to bych
nezjistil, kdybych nečetl skutečné mistry. A stejné platí o stovkách jiných
oblastí. Jak osvobozující… ale někdy nepříjemné, jakkoli naše FB profily mohou
tvrdit cosi o naší jedinečnosti.
Stejně tak
je velkou výzvou výchovy nastavovat reálné zrcadlo svým dětem/svěřencům a
dokázat se pohybovat uprostřed mezi extrémy, kdy na jednom konci je něco ve
smyslu „jsi nula a nulou vždycky budeš“ a na druhém pak „jsi úžasný a vždy
dosáhneš, čeho chceš“. Dříve či později je musíme předhodit někdy tvrdé realitě
okolo nich. Známý vývojový psycholog R. Erikson viděl identitu jako kombinaci
podvědomí a způsobu, jaký se naše ego vypořádává s okolním světem.
Dospívající je dle Eriksona nejdůležitějším obdobím pro upevňování identity.
Píše, že jednou z hlubokých nepravd je, že vysoká sebeúcta se automaticky
projevuje v podobě úspěchů ve skutečném světě. Pokud si tento pohled na
svět člověk vytvoří, hledá útočistě v paralelním světě, což může být
obrazovka monitoru, alkohol, drogy, v křesťanském kontextu to může být
únik před realitou do církevní bubliny (čímž vůbec netvrdím, že kdo se pohybuje
nebo pracuje v nebo pro církev, uniká nutně před světem).
Asi každý
jednou narazí a nikoli úspěch, ale až pád a krize a především vyrovnání se s obojím
má potenciál vystavět silné ego (anebo ho někdy i definitivně pohřbít). Jenže
proto se bojíme překračovat své komfortní zóny a proto od nich někdy odrazujeme
i své děti. Jenže od koho se málo nebo nic nevyžaduje, od toho se ani nedá nic
očekávat. Pro vychovatele, pedagogy, rodiče, kteří s mládeží pracují, to
znamená, vystavovat mladé novým výzvám a neznámým věcem. Zároveň se nebát jim
dávat hranice, jakési „posvátné ne“.
Americký psycholog L. Sax napsal, že
dospívání je doba, kdy mladí mají nacházet nejen své schopnosti, ale i své limity.
Pokračuje slovy, že v našem světě se většina bude muset smířit s tím,
že nejsme o nic zvláštnější a výjimečnější, než kdokoli jiný. Být dospělý
znamená si to přiznat. Nemyslím si, že se
jedná o rezignaci na ideály, ale jen o přijetí reality. Až od ní se někam
můžeme pohnout. Jinak zůstaneme v zajetí sebeklamu. Lišák v bajce měl
sice vysoké ego, ale stejně bych jeho cestou jít nechtěl.
Podobných
lišáků jsem v životě a v církvi pár potkal a vlastně mi strašně pomohli a
pomáhají. Učil jsem se i takové lišáky mít rád. Navzdory tomu, že jim to moc
neskáče a že se dokáží skvěle prezentovat… jen mě štvalo, že vysedávali v kdejakém
boardu a výboru. Ale tak to asi v životě chodí a je to i naše vina, že
jsme je nedokázali včas típnout. Tak alespoň pracujme se sebou a svými
svěřenci. Je lepší buď dobře skákat, nebo si prostě přiznat, že… jsem jedl jak
čuně a něco se sebou musím dělat.
1 komentář:
Napíši pár sentencí, které se budou dotýkat některých pasáží v článku. Každé dítě se má naučit překonávat překážky. Ve škole je velmi vyhrocené soutěživé prostředí, které není ten nejlepší směr. Konvenční vnímání hodnocení, kdy se téma vytrácí je skutečnost. Je normální, že si člověk vytváří různé iluze, a stejně tak se jim i zasmměje, protože není dobré brát se příliš vážně. Získané poznání umožňuje mít jiný žebříček hodnot než je konvenční zvyklost. Nechci dál nic psát, protože to vypadá jako poučování.
Okomentovat