04 srpna, 2016

Křesťanské hodnoty a žadatelé o azyl


Zaklínat se „křesťanskými hodnotami“, se dnes stalo módou a to dokonce i u těch, kteří toho s křesťanstvím mají pramálo společného. Děje se tak především díky strachu z migrační krize, z teroristických útoků, z islámu, někdy i díky honbě za politickými body. V parlamentu má dokonce vzniknout jakási „názorová platforma na obranu evropské kultury a jejích hodnot“, která jde napříč politickým spektrem a to včetně zářného reprezentanta těchto hodnot - komunistů.


Jak známo, jedním z pilířů evropské kultury je židovsko-křesťanský světonázor. Určitě je dobře, když si někteří tváří v tvář nebezpečí snaží pokládat otázky po základech, na kterých je naše kultura  postavená. Určitě je dobře, pokud si uvědomíme, a to včetně našich představitelů, že židovsko-křesťanský pohled na svět je stále v mnohém ohledu nosný a velmi dobře aplikovatelný do života.

Jedním z klíčových fundamentů tohoto světonázoru je apel na pomoc bližnímu v nouzi a prokázané milosrdenství i v situaci, když z toho nic nemám. Prostě druhému pomohu, protože je to člověk, pokud jste věřící, tak i proto, že se jedná o bytost, stvořenou k Božímu obrazu. Dobře je tento princip popsán v podobenství o milosrdném Samařanovi (Lukáš 10, 27 – 42)

Před dvěma dny jsme se dozvěděli, že do Česka přišlo několik desítek čínských křesťanů, kteří zde hledají azyl. Více např. zde: http://zpravy.aktualne.cz/domaci/vnitro-ceka-citlive-rozhodnuti-da-li-azyl-60-krestanum-potvr/r~88bf7e9c57e911e682470025900fea04/  Problém je v tom, že přijetím těchto lidí, by vláda nepřímo potvrdila, že v Číně je stále vůči některým vrstvám obyvatelstva represe a tedy že tam jsou porušována lidská práva. Čínská vláda je na toto hodně citlivá a přijetí uprchlíků by mohlo narušit probíhající námluvy mezi Českem a Čínou. Když byl Zeman v Číně, pak jedním z jeho proslulých výroků bylo, že je „nepřišel učit lidská práva, ale aby se učil, jak stabilizovat společnost“. Tedy lidská práva ho v souvislosti s Čínou nezajímají. Jenže křesťané z Číny kvůli porušování lidských práv, které souvisí se stabilizací společnosti, jenže totalitním způsobem, ze své země odešli. Prezidenta sice tyto věci nezajímají, ale v naší zemi nemáme prezidentský systém. Jak moc zajímají vládu? Parlament?

Na jedné straně pomyslných vah je cca. 60 lidí, na straně druhé ekonomické zájmy. Pokud tyto lidi odmítneme, snad nebudou popraveni, ale pokud budou vráceni do Číny, budou tvrdě perzekuováni a to včetně svých rodin, protože s křesťany se v Číně skutečně nemazlí a už vůbec ne s těmi, kteří takto odejdou. Pokud podáme pomocnou ruku, ČR jistě nepřijde o obchod z Čínou, ale velký bratr zřejmě zvedne ukazovák! V případě čínských křesťanů se vláda nemůže vymlouvat na terorismus ani na islám. Má ale dobrou možnost ukázat, že to s obhajobou „našich hodnot“, myslí vážně. A nebo nemyslí, protože co je to 60 životů proti obchodním zájmům a varovně zdviženému prstu Číny. Přijmout perzekuované křesťany by na rozdíl od frází, které jdou lidem na ruku typu „nikoho nepřijmout“ znamenalo i kus odvahy. Jenže volby se blíží… a není šťavnatější kosti, než vymezení se vůči uprchlíkům!

Ale třeba se budeme divit a mezi těmi, kteří o popisovaném budou rozhodovat, se odvaha a chuť bránit „naše hodnoty“, najde. Jste-li věřící, zkuste se na naše perzekuované bratry a sestry alespoň modlit. Stejně tak za sdružení křesťanských právníků, které údajně těmto nešťastníkům pomáhá.


1 komentář:

Karel Konečný řekl(a)...

Ke křesťanským hodnotám a pomoci bližnímu v nouzi se velmi pěkně vyjádřil ThDr.Tadeáš Firla (jeho internetové stránky jsou teď blokovány). Jeho pohled to je to správné chápání křesťanských hodnot což však je mnoha "křesťanům" cizí.
Prezident si vede svůj styl politiky populismu, kdy se záměrem získat co nejvíce příznivců stále opakuje, že všechny před vším ochrání, že všechny spasí, přičemž nic z toho nemůže splnit. Vládě také není populismus cizí a často si počíná oportunisticky zvláště k Evropské unii.