Ž 51, Jan 21… stvoř mi Bože srdce čisté a Petře, miluješ mě?
Co mají oba texty společného?
Jeden text je napsaný Davidem, druhý Petrovi, oba texty jsou vyřčeny po jejich
selháních. David píše Ž 51 poté, co sexuálně selže s Betšabe. Petr radí
svého Pána. Celý příběh o Petrovi je o to silnější, že pár hodin před svojí
zradou se Petr dušuje, že i kdyby všichni odpadli, on určitě ne. Skutečně po
Ježíše v první chvíli brání, ale potom na otázku jakési služky odpovídá –
toho člověka neznám.
Vidíme dva příběhy lidského
selhání. Na tom by nebylo až tak nic divného, podobné příběhy se nestali jen
těmto dvěma lidem. Divná je trochu jiná věc. V okamžiku, kdy Petr zradí,
má tentýž Petr za sebou fantastické vyznání zachycené v J 6, 66 – 69: Ke komu
bychom šli? Zdaleka ne všichni k tomuto poznání došli. Je to ale Petr,
který poznává, že Ježíš je Bůh, protože jen Bůh má slova věčného života,
zároveň že Ježíš je Mesiáš a zároveň že pouze Ježíš je ten, za kým učedníci
jdou a půjdou. Pokud to zkrátíme, Petr měl veliké poznání toho, kdo je Ježíš.
Když se podíváme na Davida, potom Žalm 51 není první Žalm, který David napsal. David
měl, stejně jako Petr veliké poznání Hospodina. Řekli bychom, že oba měli mnohem
větší poznání, než ostatní lidé. Právě toto je cosi, co jim oběma bylo
společné. Přes to však do jejich života Bůh posílá výše popsané zkušenosti.
Proč? Myslím, že se zde jedná o jeden nesmírně důležitý princip, který bychom
mohli shrnout do velmi jednoduché věty. David
a Petr znali Hospodina, ale David a Petr neznali Davida a Petra nebo ne
tak, jak Hospodin chtěl, aby sebe sama znali.
Proč Ježíš třikrát pokládá Petrovi otázku, zda ho má rád? Proč ho nazývá starým jménem? Proč David prosí o čisté
srdce? David totiž ví, že pokud se nezmění jeho srdce, přijde další Betšabe.
Pokud Petr neprožije, že motorem vztahu k Ježíši je láska, nikoli jeho
síla, které měl Petr zřejmě dostatek, přijdou další pády a zrady.
Jenže jak se toto sebepoznání
děje? V obou textech vidíme, že Bůh si k tomu použije pád obou dvou.
Toto ale nestačí. Všichni selháváme, padáme, děláme chyby. Na tom není nic
mimořádného. Mimořádné je, jak
s tím, co jsme provedli, naložíme. Může se jednat jak o hřích, tak o
zkoušku. U obou zmiňovaných jejich pády vedou k poznání toho, kdo jsou.
Jenže s tím, kdo jsou, jdou za Hospodinem. Tentýž Petr může o pár let
později napsat „proto jásáte, i když musíte projít ohněm zkoušky“.
Mnoho psychologických kurzů má
jako důležitý segment své výuky tzv. sebepoznávání. Tedy pomocí jistých
simulovaných situací vést absolventy k reakcím, které by za normálních
okolností nedělali. Zároveň by absolventi měli s těmito reakcemi pracovat
a vyhodnocovat je. Jakkoli jsou tyto kurzy jistě správné, myslím, že život sám
nabízí nepřebernou škálu situací, ve kterých poznáváme, kdo jsme. Maminky by
mohli vyprávět o spánkovém deficitu, mnozí z nás o napjatých vztazích a
pomluvách v práci, o nečekaných finančních situacích o… situací je mnoho.
Ani David, ani Petr si situaci, do které se dostali, nevymysleli. David najednou
viděl Betšabe a hormony začaly pracovat. Petr se ohříval o ohně a najednou
přišla série otázek. Když přijde náraz, kdy se na situaci nemůžeme připravit a
promyslet si, jak budeme reagovat, někdy z nás vypadne prostě to, co
nosíme v srdci. Otázka potom je, co s tím uděláme.
PB nám někdy skrze situace,
kterými procházíme, a které někdy nezvládneme, nastavuje zrcadlo. Když se
člověk dívá do zrcadla, v zásadě může udělat několik věcí. Buď zrcadlo
rozbije, nebo si řekne, že zrcadlo zkresluje, nebo se do něj raději nekouká,
nebo se kouká a s jeho pomocí něco dělá. Pán Bůh Davidovi a Petrovi dal
situace, které jim pomohly poznat sebe. V konečném důsledku ani jeden
z nich neobviňuje okolnosti či okolí, nelituje se. David prosí o čisté
srdce, Petr nejdříve hořce pláče a potom vyznává, že Krista má rád a oba
přijímají či spíše obnovují poslání, které jim Bůh svěřil. Jenže svoje poslání obnovují jako ti, kdo znají nejen Hospodina, ale i
sami sebe. Zároveň kteří se s tímto sebepoznáním srovnávají správným
způsobem. Tedy nikoli výmluvami ani morbidním sebezpytováním a nekonečným
pocitem viny, ale tím, že jdou k Bohu v tom stavu, v jakém jsou.
David mohl napsat mnoho dalších
Žalmů, jenže Pán Bůh chtěl, aby je psal jiný David. Petr již byl skalou, protože
tato slova o něm pronesl Kristus dlouho před Petrovým zapřením. Jenže PB chtěl
a chce pracovat s lidmi, kteří prošli proměnou charakteru. Jinak naše
služba a kontakt s druhými lidmi vyústí v problémy nebo dokonce
katastrofu.
Na
konci se podívejme, jak došlo k onomu nahlédnutí do zrcadla. Nátan Davidovi odvětil: "Ten muž jsi ty!
Toto praví Hospodin, Bůh Izraele: Já jsem tě pomazal za krále nad Izraelem a já
jsem tě vytrhl ze Saulových rukou. Dal jsem ti dům tvého pána a do tvé náruče
ženy tvého pána, dal jsem ti dům Izraelův i Judův, a kdyby ti to bylo málo,
přidal bych ti mnohem víc. Proč jsi pohrdl Hospodinovým slovem a dopustil ses
toho, co je v jeho očích zlé? Chetejce Urijáše jsi zabil mečem a jeho ženu sis
vzal za manželku, zavraždils ho mečem Amónovců. 2 Sam 12, 7 - 9
Ono
zrcadlo je ve slovech, „ten muž jsi ty“. Tedy PB si používá druhého člověka. Je
zvláštní, že Nátan Davidovi neříká nic nového. Jenže někdy je člověk vůči svým
chybám zcela slepý a to co je jeho okolí jasné, on sám nevidí. Druhá věc je, že
David se Nátanovu slovu nebrání, ale prosí Pána Boha za odpuštění, zároveň za čisté
srdce. Petr si po svém zapření vzpomene a později dostane od Ježíše stejný
počet otázek, jako byl počet jeho zapření. Navíc ho Ježíš nenazývá „skálo“ –
tedy Petře, ale Šimone, tedy starým jménem. Myslím, že smyslem je připomenout
Petrovi jeho zranitelnost a závislost na Kristu.
Jeden
z velkých myslitelů minulého století T. Merton (1916 – 1968) řekl opatům
cisterciáckých klášterů, aby do svých klášterů přestali přijímat kandidáty,
kteří neprošli alespoň jednou duchovní krizí a nevyšli z ní pozitivní a
plní neděje. Dokonce šel tak daleko, že opatům navrhoval, aby vyrobili duchovní
krizi pro každého novice a aby sledovali, jak se s ní vyrovná, dříve než
ho přijmou. Marton asi věděl, že to, co lidi promění, je konfrontace, tedy když
jsou nuceni poprat se s něčím, s čím se poprat nechtějí. Záměrně
volím slovo „poprat“, protože mnohokrát od nepříjemných situací utečeme a zůstaneme
neproměnění. Neproměnění myslím nikoli že se situaci vyhneme, protože to
mnohokrát nejde, myslím tím to, že nemáme odvahu slyšet, že něco je třeba
změnit, odvahu vidět některé naše špatné postoje. Proto se bojíme od druhých
slyšet Nátanovské rady nebo od Ježíše slyšet něco nového. Bojíme se, že by se
něco mohlo změnit. Proto nám hrozí, že uvízneme pouze ve světě myšlení a náš
duchovní život stagnuje.
Nakonec
vidíme, že jak David, tak Petr skrze bolestivé zkušenosti s vlastním
selháním nedošli k depresím, k zatrpklosti ani ke zlehčování toho, co
se stalo, ale k poznání Hospodina. Navíc poznali sebe. A to jim
v konečném důsledku pomohlo měnit životy svoje i životy druhých. To jim pomohlo žít bohatším
a smysluplnějším životem a to jim pomohlo hlouběji poznat to, kdo je PB. A
to bych přál každému z nás. Může to někdy bolet, ale i správné zacházení s bolestí
ní může být cesta vpřed.
Žádné komentáře:
Okomentovat