Je jen
málo oblastí, které by byly v církvi tak zneužity, jako oblast autority. Je
jen málo oblastí, které by v církvi byly takovým požehnáním, jako autority. Díky
špatným autoritám byly podnikány křížové výpravy, moudré a zbožné autority
stály v čele mnohých duchovních probuzení… Autorita je totiž spojena s mocí. A moc
je jako dynamit. Může zničit a může nesmírně pomoci. Jde o to, jak jí využijeme.
Každý nad
sebou nějakou autoritu potřebuje a je v pořádku, že autority existují.
Jenže jaká je zdravá míra autority? Jaká jsou nebezpečí? Přednosti?
Nebezpečí
autority v jakékoli křesťanské skupině je v tom, když se její hlas ztotožní
z Božím hlasem. Zjednodušeně řečeno, když si nevím rady, autorita mi radu
poskytne. Toto je v pořádku, pokud si jak tázající se jedinec, tak člověk
v pozici autority jsou vědomi, že jakákoli lidská autorita je chybující.
Na první čtení je toto samozřejmostí, všichni lidé přece chybují, jenže realita
někdy bývá, žel, jiná. Občas jsem se setkal s lidmi, kteří utekli ze
společenstvích, kde neuposlechnutí autority se vyhodnocovalo jako
neuposlechnutí Boha. NIKDY to nebylo takto interpretováno, ale realita byla
taková, jakou popisuji.
Dobrá
autorita je ochotná nechat si dávat zpětnou vazbu a dokonce i zdravě si nechat
zpochybňovat svoje rozhodnutí. To neznamená, že se otáčí podle toho či onoho
názoru, ale že naslouchá a nejen to – když vidí, že někdo přichází
s lepším pohledem na věc, je ochotná i něco začít dělat jinak. Opakuji, že
to neznamená dělat vždy to, co chce okolí, ale je třeba druhým bedlivě
naslouchat. I proto jsem proti pyramidálním systémům vedení, pokud tom znamená,
že na vrcholu je jakýsi (skoro)dokonalý jedinec nebo „on a jeho parta“, kteří nemají
nebo nepřijímají korekci nebo korekci považují za vzpouru. Jistě, v čele
musí být tým s někým v čele, ale i ti, které vedou, mají mít možnost
nějak vstupovat do rozhodovacích procesů.
Ideální
autorita je taková, která svojí autoritu odvozuje od životních zkušeností.
Například budu-li chtít být nemocničním kaplanem, je ideální, když mě na tento
úkol bude připravovat někdo, kdo má s nemocničním prostředím zkušenosti.
Sice se o psychice nemocných dá dnes již leccos vyčíst, ale přesto autorita
daná zkušeností má sílu. Vím, že tento ideál není vždy realizovatelný, ale
někdy ano. Zároveň to, co píšu, nevylučuje teoretickou znalost reflektující
zkušenosti. Každopádně žvaněním nebo diskusemi na internetu se autorita většinou
nezíská (i když…)
V jakékoli
křesťanské organizaci bývá velmi ošidná míra toho, jak moc mají ti, kdo jsou
v pozici autority, zasahovat jiným do života. Je zcela správné si do
života v nějaké míře nechat zasahovat nebo méně vyhroceně napsáno, nechat
si poradit. Toto je dokonce známka duchovní vyzrálosti. Díky Bohu za dobré
rádce, za ty, kdo mi dokáží dát někdy i nepříjemnou radu! Jenže když vám někdo příliš moc mluví do výběru partnera, do
toho, jak a s kým budete trávit volný čas, jak utrácet peníze, kdo bude vaším
„duchovním rádcem“, pak je někde problém. Vůbec tím netvrdím, že o těchto a
dalších oblastech spolu nemáme mluvit. Že se nemáme napomenout, poslechnout, jenže
vše má svoje hranice a proto jsem dal slova příliš moc do kurzívy. Dám příklad.
Mám za to, že není moudré, aby věřící chodil s nevěřícím. Vidím to jako
nemoudré rozhodnutí, které má potenciál oběma dvěma zkomplikovat život (pokud
to vidíte jinak, respektuji to). Nemám problém o tom ve sboru otevřeně hovořit,
zároveň pokud si někdo zvolí jinou cestu, nebudu ho vylučovat ze sboru a už
vůbec kvůli tomu nepřestanu mít s dotyčnými dobrý vztah. Stejně tak bych
vnímal jako osobní selhání nevarovat např. před chozením s alkoholikem. Tedy
do takovéhoto vztahu promluvit. Jenže jsem slyšel o takových bizarnostech, že
v některých společenstvích bylo téměř nebo skutečně zakázáno chodit s partnerem,
který nebyl ze stejné církve nebo organizace. Autority si to prý nepřály… Tedy
je dobré nechat si poradit, jak jsem psal, je to i výraz duchovní zralosti, ale
je třeba najít míru.
V křesťanských
kruzích někdy slyším slova „neberu ho jako autoritu, protože se o mě nezajímá“.
Chápu, kam tento povzdech míří, zároveň ale ne vždy musím k tomu, abych
někoho bral vážně, mít s ním vztah. Někdy je dobré důvěřovat těm, kteří
dotyčného zvolili nebo jinak rozpoznali jako autoritu. Občas může být to, že
spolu nemáme hlubší vztah, i pomocí. Čas od času za mnou chodí různí lidé a s tím,
abych jim poradil. Důvodem je právě to, že spolu vztah nemáme. Jednak v jejich
problémech nejsem citově namočený, jednak rada, která jim nebude zrovna příjemná,
nijak nenaruší naše vztahy, jednak moji autoritu neodvozují z našeho vztahu.
Stejné to mám já k některým lidem, které hluboce respektuji, nechám si od
nich poradit, ale moc je neznám.
Každá moudrá
autorita má za cíl především naučit druhé samostatnosti. Tedy nejde především
rozdávat rozkazy a čekat jejich tupé
plnění, ale pomoci těm, které vedu, v samostatnému rozhodování a myšlení. Problém
je tom, že lidé v každé sektě nebo sektářsky vedeném společenství křesťanů
budou tvrdit, že jsou samostatní a že je nikdo neovlivňuje. Jenže skutečně
objektivní hodnocení mohou poskytnout jen vnější pozorovatelé. Ten, kdo je
součástí systému, většinou nevidí a neslyší.
V dnešní
době se často hovoří o krizi autorit. Spíše „frčí“ dělat si, co chci a co cítím,
a když už někoho budu brát jako autoritu, pak toho, kdo mi říká to, co chci slyšet. V tomto
článku spíše varuji před nesprávným pojetím autority, tedy to může vypadat, že
se k tomuto trendu připojuji. Nikoli. Vnímám, jak moc je důležité ve svém
životě nějakou autoritu nejen mít, ale i jí respektovat. Jen proto, že autorita
je (stejně jako cokoli) zneužitelná, nelze model autority devalvovat nebo tvrdit nesmysly typu "já respektuji jen Pána Boha". Navíc
platí, že pokud já sám žádnou lidskou autoritu neuznávám, popřípadě uznávám, ale jen
formálně, jen stěží mohu vyžadovat, aby někdo bral vážně mě.
Na závěr tolik,
že být v pozici autority je kříž a je docela správné se v tom moc
nevyžívat. Dobře je to vidět na Mojžíšovi, kterému se nechce do vedení a který i
později v této pozici úpí. Moc dobře poznal, že autorita mu nebyla svěřena
především proto, aby vládl, ale aby byl obětujícím se vedoucím. V tomto roli
splnil. Přístupem obětující se autority se stává určitým předobrazem Krista,
který se stal vzorem i pro nás.
Každopádně
se jedná o zapeklitou oblast, se kterou má asi úplně každý jak dobré, tak
špatné zkušenosti.
1 komentář:
Láska je vždy krásná, když jste s pravou osobou, vy a skutečný milenec. Jsem Mayruris Camplelo Můj přítel se se mnou rozešli a byl jsem osamělý, takže jsem byl nasměrován na velmi laskavý a velké kouzlo zaklínač Dr ADELEKE, který mi pomohl přivést zpět svého milence ke mně a požádal mě o 340 eur za položky potřebné pro kouzlo a dnes jsem s ním teď a my jsme spolu šťastní. Jsem velmi vděčný za to, co jste udělali pro mě Dr ADELEKE můžete E-mail mu aoba5019@gmail.com nebo Whatsapp mě přes +27740386124 .
Okomentovat