30 října, 2018

Istanbulská úmluva jako šibolet víry


Když jsem četl některé diskuse k textu Istanbulské úmluvy, pak mi došlo, že podobné dokumenty, ale i komentáře mají potenciál docela slušně rozdělit církev. Stejně jako třeba diskuse ohledně LBGT. Zvláště mě v diskusích dostávaly „preambule“ některých komentářů, které začínaly zhruba slovy „správný křesťan nemůže souhlasit…“, anebo „správný křesťan musí souhlasit…“.

Jinými slovy kdo není s námi, je proti nám a pokud se diskuse odehrává mezi křesťany, kdo není se mnou, není křesťan. Zjednodušeně – jedni jsou liberálové, schvalující zánik tradiční rodiny a dle apokalyptických vizí kněze Piťhy podporující ovládnutí společnosti homosexuály, druzí fundamentalisté, malující čerty na zeď a schvalující násilí na ženách.  Obě strany si pak vzájemně přeposílají z internetu stažené články, podporující jejich postoj. Nutno dodat, že munice podporující obě strany barikády je dostatek a alespoň dle mého, jistě omezeného chápání, nelze jen tak snadno odepsat některé argumenty jedné i druhé strany. Argumentaci z obou stran jsem četl, tedy vím, o čem píšu, i když připouštím, že nemusím všemu rozumět (tedy tím jsem si skoro jist).

Problém, který v celé diskusi vidím, je v tom, zda si skutečně myslíme, že na druhé straně pomyslné barikády už nemůže být bratr či sestra v Kristu, ale jen zabedněný fundamentalista nebo sluníčkářský liberál. První je úzkoprsý křesťanský fanatik, druhý bezbřehý křesťanský fanatik. Výsledkem je, že jedni s druhými se nechtějí více bavit, protože kdo by se přece bavil z fanatikem.

Obávám se, aby se IÚ nestala jakýmsi křesťanským šiboletem, měřítkem pravověří, krumpáčem, kterým se začnou kopat příkopy. Navíc podobných dokumentů bude zřejmě přibývat a v budoucnu budeme stále více konfrontováni s tzv. etickými neostrostmi. To všechno zřejmě bude klást zvýšené nároky na jednotu církve a na jednotu mezi křesťany.

Jedním z problémů našich diskusí je v tom, jaká volíme slova, která se navíc ještě zesilují, když jsou napsaná. Ať máte na IÚ jakýkoli pohled, zkuste si představit, že nositel opačného pohledu četl stejný dokument stejně pozorně jako vy, je stejně inteligentí jako vy, je následovníkem Ježíše a svojí víru myslí stejně upřímně jako vy. Pokud nevěříte, že je to možné, pak se domnívám, že problém je na vaší straně.

Chápu, že přes některé věroučné a etické oblasti „nejede vlak“ a že se v něčem jako křesťané asi nemůžeme shodnout. Jenže bychom spolu měli být schopni mluvit. IÚ má zřejmě zvláštní schopnost, že některým onu schopnost spolu mluvit odebrala. Tedy pokud za mluvení nepovažujeme nadávky nebo různá invektiva.

Jak jsem psal, v budoucnu podobných dokumentů bude zřejmě přibývat a některé z nich budou klást nároky na naší jednotu. Mám za to, že IÚ by důvodem k rozdělení nebo ztrátě korektních vztahů být neměla.

6 komentářů:

Pavel Figa řekl(a)...

Istanbulská úmluva nebo Miloš Zeman. Pro Vás je na hradě " to ", pro mně prezident. A šiboletem pro mně není.
Když ale "přes některé věroučné a etické oblasti „nejede vlak“, (třeba IÚ, EU, Islám) je dobré na to upozorňovat. A jasně (nekorektně) to pojmenovat. A jak píšete - bez nadávek a invektiv.

Pavel Figa řekl(a)...

oprava ( třeba v IÚ, EU, Islám)

Jan Jackanic řekl(a)...

Diky Davide za moudra slova

Karel Konečný řekl(a)...

Reakce křesťanů na IÚ nebo i jiné otázky ukazuje jejich postoje, které svědčí o tom jak na tom vnitřně jsou, čili zda jsou pokrytci nebo ne.

Petr Dušek řekl(a)...

@Pavel Figa: Nectu vsechny Davidovy blogy, ale nevsiml jsem si, ze by nekde oznacil prezidenta slovem "to".

Tvrzeni, ze pres IU veroucne nejede vlak je pomerne radikalni a dost vagni. Proc konkretne a v cem?

To same lze rici o EU. Kde EU zasahuje do otazek krestanske verouky?

A islam? Jak souvisi nase verouka s islamem? Resi se snad v posledni dobe nejakym zpusobem vztah mezi krestanskymi cirkvemi a islamskymi nabozenskymi spolecnostmi? Nevsiml jsem si.

Pavel Figa řekl(a)...

@Petr Dušek: "to" Na začátku kázání při poslední návštěvě v CB Ostrava.

Tvrzeni, ze pres IU veroucne nejede vlak je pomerne radikalni a dost vagni.

Citoval jsem: "přes některé věroučné a etické oblasti „nejede vlak“
U mne třeba v IÚ, EU, Islám

K IÚ: Zástupci církví dále upozorňují na ideové a ideologické podhoubí předkládané Úmluvy.

https://www.cirkev.cz/cs/aktuality/180625cirkve-ke-schvalovani-tzv-istanbulske-umluvy-v-cr?fbclid=IwAR0PbRailVTEZOoGYtvw5hKXC3PFl1ZueHXK-WPkPpRy7ag2pbJBwOrjTTM

K EU: zpráva EP o ženách a fundamentalismu z roku 2000... V bodě 9 vyzývá Evropskou komisi k přijetí programů pro sekularizaci rodiny. V bodě 10 doporučuje politiku, která omezí vlivy „fundamentalistů“. Přitom za fundamentalisty jsou považovány křesťanské církve a hnutí, která se drží doslovného znění Bible a proto například neschvalují lesbické vztahy mezi ženami nebo potraty. V bodě 31 tato zpráva vyžaduje dokonce od všech věřících všech vyznání, aby například respektovali „osobní životní styl a osobní vztahy žen“. Co to znamená, vysvětluje bod 33, který výslovně vyjadřuje podporu ženám v lesbických vztazích, kteří „trpí fundamentalismem“.

K islámu: Křesťan musí věřit, že Ježíš nebyl synem Božím, nebyl ukřižován, evangelia nejsou pravdivá...….
Kompletní základy (trilogie) pro pochopení islámské doktríny - korán (je dokonalý), síra (Mohamedův životopis) a hadísy (Mohamedovy tradice) je Sunna (Mohamedův vzor dokonalého života) a je svatá.

"Existuje 1,5 miliardy variant muslima, ale zdroj islámu je pouze jeden. Je třeba držet se studia islámu a muslimy z toho vynechat."

Bill Warner