Každá organizace, církev nevyjímaje, pracuje s fenoménem moci. Abychom se někam pohnuli, potřebujeme určitou hierarchii. Jakmile však vznikne hierarchie, vzniká moc. V demokratických státech je snaha moc omezit tzv. systémem brzd a vah, což se někdy daří více, někdy méně, ale stále je tento systém lepší než systém osvíceného monarchy. Ten se obyčejně díky neomezené moci postupně stává čím dál méně osvíceným a začíná okolo sebe skrze své nohsledy šířit temnotu.
Jak je tomu v církvi? Chtěl bych se zaměřit na nebezpečí
zneužití moci v církvi a v obecnějším pohledu v náboženských
skupinách. První oblastí, se kterou se setkáme u některých církví či
náboženských skupin, je pomýlený pocit, že díky tomu, že někdo stojí v čele,
stává se zástupcem Boha na zemi, tedy mluví skrze něj Bůh. To dotyčnému
pochopitelně dává velikou autoritu, ze které je jen blízko k pocitu, že
neuposlechnutí tohoto „zástupce Boha“ je totožné s neuposlechnutím autority
Boží.
Autoritu jistě potřebujeme, aby nezavládl chaos, jenže
nebezpečí nastává v okamžiku, kdy vznikne následující myšlenkový vzorec: „Můj
pastor, kněz, starší, diakon je Bohem ustavenou autoritou, a tudíž ho musím
téměř na slovo poslouchat.“ Když se k tomuto pocitu přiřadí formulka typu „Bůh
mi řekl, že…“, je na průšvih zaděláno.
Nezpochybňuji, že dotyčný může být ke své práci v
církvi povolán Bohem, ale z toho neplyne, že ho je třeba na slovo poslouchat či
nekriticky přijímat. Je zde totiž jeden „detail“. Bůh je neomylný, my lidé jsme
omylní, a to všichni, včetně vedoucích. V kontextu „neomylných zástupců Božích“
se jakékoli náboženské prostředí stává prostředím nebezpečným.
Druhou oblastí možného zneužití autority, která může
legitimizovat první bod, je kazatelna. Netvrdím, že kázané slovo je špatné, ale
je třeba s ním nakládat moudře. Na jednu stranu jsme masírovaní mnoha
informacemi, zároveň ale stále platí, že slovo má obrovskou moc. Když je někdo
vidět za kazatelnou, autoritu prostě má. Lidé mu naslouchají, hledají u něj
inspiraci do života, orientují se podle jeho slov, jeho slovo se pro ně stává
kotvou, nechají si radit.
Už jen tím, že kazatelna stojí výše než posluchači. Že
kázající stojí, kdežto posluchači sedí. On mluví, kdežto posluchači mlčí. To
vše dává určitý pocit moci a autority, což se dá zneužít, a kazatelna se tak
může stát platformou pro vyřizování si účtů a posilování vlastní moci. Naopak
se dá skvěle využít k oslavě Pána Boha, když se držíme slov Jana Křtitele: „Já
se musím menšit, kdežto on musí růst.“
Třetím nebezpečím je zpověď. Jakmile o druhém člověku
víte určité informace, získáváte nad ním moc. Už jen to, že vám někdo sdělí
něco velmi osobního, ukazuje, že vás respektuje jako autoritu a že vám vlastně
odhaluje kus sebe. Osobní věci se obyčejně jen tak někomu nesdělují, a pokud se
tak stane, považujeme to dokonce za určitou poruchu osobnosti. Stejně jako
kázání je i zpověď něčím dobrým, moudrým, ale i zneužitelným.
Zvláště pokud dotyčný zpovědní tajemství odkryje nebo
pokud začne vyhrožovat, že něco řekne, pokud ten či onen nebude dělat to, co
zpovědník chce. Pokud mu třeba nebude po vůli. Navíc zpověď se obyčejně netýká
jen zpovídaného, ale celé sítě vztahů, což kazateli, knězi dává ještě větší
moc. Nyní si představte, že v rámci zpovědi nebo pastoračního rozhovoru s
nějakou ženou přeskočí jiskra, dotyčný navrhne, že by se pastorační rozhovor
mohl uskutečnit třeba někde o samotě v přírodě… Případně začne zkoušet
„uzdravující moc fyzického kontaktu“.
Čtvrtým nebezpečím je příslušnost ke skupině. Jde o
to, že církev nebo náboženská skupina neslouží jen jako místo, kde praktikuji
svoji víru, ale i jako místo, kde se socializuji, kde zakouším uzdravující moc
vztahů a kde vstupuji do jejich hlubokého přediva. Problém nastává v okamžiku,
kdy dotyčný pocítí, že pokud nebude po vůli kazateli nebo jiným autoritám, bude
ze společenství vyřazen.
Jenže tím se mu zhroutí jeho svět, a proto se raději
podřídí a dělá to, co by normálně nedělal. Dokáže třeba i vymazat kus své osobnosti,
jít proti svému přesvědčení. Proto lidé zůstávají v sektách, ale i
některých sborech či církvích, byť z vnějšku se jedná někdy o bizarní uskupení
vedené bizarními vůdci. Proto jsou ochotni nechat se zneužít, protože jejich
strach z toho, že budou vyřazeni ze skupiny, je příliš velký. A tak prostě něco
vydrží, podřídí se, díky čemuž mohou zůstat.
Velmi slabý systém vykazatelnosti a minimální
supervize. Pastor, kazatel, farář pracuje sám s velmi citlivým „materiálem“,
kterým lidé nepochybně jsou. Jenže vlastně nikdo moc neví, jak a co dělá. Jeho
práce je hodně o osobní disciplíně. Někdy o lecčem ani nemůže mluvit, protože
se jedná o zpovědní věci, někdy o lecčem mluvit nechce, jindy starší nebo jeho
blízký tým se do jeho práce nechce plést, protože jí vlastně moc nerozumí,
jindy se bojí jít s představeným do konfliktu.
Několikrát se na mě obraceli lidé, ke kterým se jejich
vedoucí nechoval dobře, s prosbou, abych to s dotyčným neřešil, protože se báli
pomsty. Pokud se na vedoucí místo ve sboru, církvi dostane nevyzrálá osobnost
třeba se silnými mindráky, nebo naopak osoba psychopatická, je zle. Problém je,
že právě i tyto osoby práce v církvi přitahuje. Tím, že neexistuje systém
vykazatelnosti, že se mu někteří brání, může to znamenat nebezpečí, které vybublá
v sexuální oblasti - viz. mnohé kauzy.
Panuje špatný výklad textů o tom, že muž je hlavou
rodiny. Přitom víme, že hlava neznamená tyran nebo ten, kdo si v podstatě dělá,
co chce. Kdo si uzurpuje moc. Problém je v tom, že někdy se zneužívání děje v
rodinách, které jsou velmi bigotní, s citací tohoto verše na rtech. Když
dotyčná hlava rozhodne, pak žena - a někdy i sbor mají dvě možnosti. Mlčet nebo
mlčet. Jiný výběr pak je poslechnout nebo poslechnout. V církvích tohoto typu
jsou pak ženy zasunuty do kouta s tím, že je jim umožněno maximálně učit v
besídce a zpívat…
(Psáno pro magazín Proboha)
2 komentáře:
V círvích i mimo církve je problém to, že lidé si nedovedou udělat dobrý úsudek. Samozřejmě je to závislé na vzdělání, ale asi to nebude nikdy ideální.
Mohu potvrdit uz třikrát jsem byl v cirkvi zneužít JB, BJB a CB. Co s tim Davide uděláš? To di člověk připadá jako někde v totalitě omezování občanských práv a svobod. Zasahovali do mého soukromí, právo na dobrou pověst a cest. Pomluvy a intriky . Zpovědní tajemství jim je cizí. Sbory respektive starší sboru se sebou drží a nové příchozí jsou nicky. Nutí a manipuluji s vami aby ten šmejd co mě dluží penize , sveho rozmazleného syna fracka chce zachránit . Zneužití moc, ze se mám podřídit vedením sboru a když jsem tak neudělal tak jsem byl potrestaný jako malé děcko . Cirkve maji být otevřené ale zatim dělají rozdíly mezi lidmi. Posleze se z nich začnou dělat male sekty
Okomentovat