Hned na
začátku tohoto blogu bych rád napsal, že skutečně nechci nikoho lustrovat podle
toho, jak slaví nebo neslaví Velikonoce či Vánoce…
Každý rok mě
udivuje, když vidím katolické a protestantské Velikonoce. Zatímco pro katolíky
se jedná o vrchol liturgického roku, kostely praskají ve švech a probíhají křty,
mnoho protestantských modliteben je poloprázdných, protože Velikonoce –
nevelikonoce, jsou čtyři dny volna. Vím, že realita je složitější, že někteří
katolíci zajdou do kostela jen dvakrát za rok – právě na Velikonoce a pak na
půlnoční, že někteří křesťané vypadnou z velkých měst a Velikonoce oslaví
jinde, ale přesto. Cílem článku není porovnávat katolickou a protestantkou
zbožnost, ale zamyslet se nad tím, proč pro mnohé protestanty zvláště
z evangelikálního spektra prostě Velikonoce největším svátkem nejsou a
pokud jsou, pak nemají potřebu je slavit s dalšími a dají přednost chatě
nebo užívání si volna. Proč v mnohých sborech jsou Vánoce slaveny mnohem
masivněji než Velikonoce?
Vím, že
spása není podle toho, jak slavíme svátky a zda jsme či nejsme na bohoslužbách.
Přesto ale přístup k Velikonocům na něco může (a také nemusí) ukazovat.
Ve sboru z kterého
jsem, jsme několik let organizovali křížovou cestu a nedělní ranní vítání vzkříšeného
Pána. Nakonec jsme obojí zrušili pro nezájem a nahradili velkopátečním
shromážděním – opět s malou účastí. Není to ale zdaleka jen moje
zkušenost. Podobnou zkušenost se mnou sdíleli někteří moji kolegové – kazatelé,
zvláště z velkoměstských sborů nebo se sborů s mladšími členy. Někteří
se do velkopáteční bohoslužby raději ani nepokouší, protože si dokáží spočítat,
jak by to dopadlo s účastí (tragicky). Důvody této reality jsem se
dozvěděl dva.
Někde
v tichosti hodinu a půl chodit a meditovat (mám na mysli křížovou cestu),
případně poslouchat v pátek odpoledne pašijovému čtení je pro některé
křesťany příliš dlouhé a svým způsobem nudné. Druhým důvodem pak je, že je
volno a trávit Velký pátek a Velikonoce jinde než v přírodě nebo doma s rodinou
případně v autě na cestě na chatu (pokud tam už nejste od čtvrtka), je
prostě nepředstavitelné. Stejně tak chtít po někom, aby se vracel do sboru na
neděli vzkříšení. Proto je také v mnohých sborech vyloučené, aby se dělali
v tomto datu křty – skoro nikdo by u křtů totiž nebyl.
Když velikonoční
svátky srovnáme s vánočními, pak v mnoha sborech je tradicí každý rok
pořádat tzv. dětskou vánoční slavnost, jejíž nácvik stojí hodně úsilí, často se
do sboru chodí i na Štěpána a hlavně na dětskou vánoční slavnost jsou sbory
plné. Jenže kdyby platilo, že nejvýznamnějšími svátky jsou Velikonoce, pak by
to mělo být opačně nebo alespoň stejně. Tedy celý sbor by se měl sejít především
o Velikonocích a naplno společně prožít některé z dramat Velkého pátku, ticha Bílé soboty
a radosti ze vzkříšení. Určitě by to nebylo tak roztomilé, jako když si
připomínáme narození Krista, asi by to bylo bez vystoupení dětí, ale o tom
svátky přece nejsou.
Mám za to,
že jedním z důvodů rozdílného slavení Vánoc a Velikonoc, je pohlcení
komercí. Vánoční běsnění někdy pohltilo i křesťany a to svým zaměřením na dva
kulty, konkrétně na kult materialismu a dítěte. Prostě Vánoce
z narůžovělým miminkem, chundelatými ovečkami, vůní slámy, bílými pastýři
připomínajícími Elfy a rozzářenýma dětskýma očičkama čekajícíma další příděl
dárečků, jsou neodolatelné. V této konkurenci bičovaný a křižovaný Kristus
nemá šanci uspět.
Dalším
důvodem je, že si prostě někdy s Velikonocemi nevíme rady. V určitých
evangelikálních kruzích je snaha dělat bohoslužby nízkoprahově. Má to svoje nepochybné
přednosti, ale podívejme se, jak některé evangelikály vidí někdo
z vnějšku, konkrétně M. C. Putna: „Žádné církevní či kulturní tradice.
Žádná komplikovaná teologie, spiritualita či liturgie. Jen Bible, Ježíš a
jednotlivec. Jen hřích, milost a obrácení. V aplikaci těchto triád pak
platí stále totéž: Žádná nuance, žádné nejistoty… (M. C. Putna, Obrazy
z kulturních dějin americké spirituality).“ Nechci si z toho dělat
legraci a pokud se nekompromituje evangelium, vše popsané má pro některé
křesťany svůj význam.
Stejně tak nevidím nic následováníhodného na „komplikované teologii“, zvláště pokud je předváděna z kazatelny. Navíc někteří lidé tento styl křesťanství vítají, jiné právě díky své někdy prvoplánovitosti naopak irituje, ale nelze se zalíbit všem. Zároveň se ale z našich bohoslužeb a křesťanství někdy vytrácí prvek tajemství, ztišení, mystiky a bolesti. A protože toto vše do Velikonoc patří, snad i proto si s nimi někdy jakoby nevíme rady. O to více si víme rady s Vánocemi, a to nikoli díky jejich zvěsti (ta je v mnohém podobně komplikovaná, drastická a radostná zároveň jako Velikonoce) ale díky jejich zjednodušenému pojetí. Co je přece komplikovaného na malém děťátku a bečících ovečkách?
Stejně tak nevidím nic následováníhodného na „komplikované teologii“, zvláště pokud je předváděna z kazatelny. Navíc někteří lidé tento styl křesťanství vítají, jiné právě díky své někdy prvoplánovitosti naopak irituje, ale nelze se zalíbit všem. Zároveň se ale z našich bohoslužeb a křesťanství někdy vytrácí prvek tajemství, ztišení, mystiky a bolesti. A protože toto vše do Velikonoc patří, snad i proto si s nimi někdy jakoby nevíme rady. O to více si víme rady s Vánocemi, a to nikoli díky jejich zvěsti (ta je v mnohém podobně komplikovaná, drastická a radostná zároveň jako Velikonoce) ale díky jejich zjednodušenému pojetí. Co je přece komplikovaného na malém děťátku a bečících ovečkách?
Na závěr
ještě jedna myšlenka. Mnoho let jsem se zabýval apologetikou. Později jsem měl
možnost čas od času jezdit na různé apologetické konference, které organizovaly
různé evangelikální skupiny. Největší slabinou těchto akcí bylo (to mi došlo až
později), že vám vše bylo vysvětleno a člověk nakonec uvěřil, že se v křesťanství skutečně vše nějak vysvětlit dá. Jedna z hlavních otázek pak byla, „jak
může Bůh dopustit zlo“. Zaujalo mě, že tyto složité otázky často řešili
křesťané z nejbohatších zemí světa (především z USA) v luxusních
konferenčních sálech, ale nakonec do toho mi nic nebylo. Stejně mě ale překvapovala
potřeba západních křesťanů, žijících v porovnání se zbytkem světa v
přepychu, tak masivně řešit zlo. Nakonec se vždy „správná odpověď ohledně zla našla“.
(Zvláště když nebyli oponenti). Jenže stejně mě nikdy žádná odpověď
neuspokojila. Nikoli proto, že bych byl tak chytrý a našel odpověď lepší, ale
při čtení knih typu „Říci životu ano“, „Šamhorodský proces“, „Proč se zlé věci
stávají dobrým lidem“, „Noc“, autorů jako Voltaire, Pascal, Hume atd. a mnohých
dalších. Místo abychom připustili, že na otázku zla vyčerpávající odpověď
prostě není, různými intelektuálním ekvilibristikami jsme předstírali, že jsme
odpověď našli. I proto už tyto akce více nevyhledávám…
A právě
Velikonoce v sobě tuto temnou ozvěnu „Noci“, „Šamhorodského procesu“ a
především zla, které se v plnosti vylilo na Božího syna, nesou. Nebeský otec
nic nedělá při umučení svého syna, stejně jako často nic nedělá při utrpení
svých dětí. Ano, znám všechny správné odpovědi, skutečně jsem je nespočetněkrát
slyšel a nemám potřebu je slyšet stále dokola znovu.
Jen ale
nevěřím Bohu, protože svým dětem pomohl a pomáhá, aby se jim dařilo lépe, v Boha, který dopouští zlo, protože... ale
navzdory tomu, že někdy nepomáhá a mlčí (anebo pomáhá, ale nějak nám to uniká).
A právě tento paradox Velikonoce v sobě nesou a asi i proto se pro mnohé křesťany nejdůležitějšími svátky nestanou.
Zároveň si kladu otázku, zda se z našeho křesťanství něco významného nevytrácí…
Zároveň si kladu otázku, zda se z našeho křesťanství něco významného nevytrácí…
5 komentářů:
Dobře tak! Víra, kterou v lepším případě nahradíme intelektuální konstrukcí, co má Pána Boha vysekat ze všech obvinění, pochyb a nejasností, přestává být vírou. Zůstane jen ideologie. Ideologie činí z lidí "vlastníky pravdy". Vlastníci pravdy se stávají nebezpečím pro sebe i druhé.
Co je to zlo? Filozofové píší, že zlo je privace, tedy nedostatek něčeho. Když Vám chybí jedno oko, je to zlo. Když máte nedostatek lásky k druhému člověku, je to zlo, ale musíte vědět co to láska je, protože lidé mají o lásce různé představy. Říkat, že Bůh dopouští zlo je primitivní zbavení se odpovědnosti, a vychází to ze starozákoního zdůraznění, že Bůh je jen jedinný. Rovněž to také odporuje svobodě člověka.
Podle mého názoru v závěru apologetice křivdíte. Otázka zla má dvě roviny - intelektuální a emoční. Na té intelektuální lze najít metadami apologetiky řešení (a je jedno, jestli jsou prezentována bohatými lidmi z USA). Na té emoční to bývá složitější, ale to už není pole apologetiky - není fér apologetice vyčítat, že neumí utěšit trpící, to není její poslání.
Nemyslím tedy, že je vhodné nazvat logické vysvětlení intelektuální ekvilibristikou, která předstírá odpověď.
Ahoj Davide, snad se uvidíme 18.5. a budeme mít chvilku na rozmluvu.
K článku: Je zajímavé, že spoustu postřehů máme úplně rozdílných. Asi to tak má být.
Tento rok třeba u nás ve sboru byly Velikonoce daleko oslavnější, než kterékoli Vánoce. Čtvrteční sederová večeře, shromáždění na Velký pátek, Neděle Vzkříšení. A lidí plno.
Samozřejmě chápu, že je rozdíl ve velkoměstě, ze kterého obyvatelé na prodloužené víkendy utíkají pryč a venkov, kde zůstávají.
Láska je vždy krásná, když jste s pravou osobou, vy a skutečný milenec. Jsem Mayruris Camplelo Můj přítel se se mnou rozešli a byl jsem osamělý, takže jsem byl nasměrován na velmi laskavý a velké kouzlo zaklínač Dr ADELEKE, který mi pomohl přivést zpět svého milence ke mně a požádal mě o 340 eur za položky potřebné pro kouzlo a dnes jsem s ním teď a my jsme spolu šťastní. Jsem velmi vděčný za to, co jste udělali pro mě Dr ADELEKE můžete E-mail mu aoba5019@gmail.com nebo Whatsapp mě přes +27740386124 .
Okomentovat