Každý z nás se zřejmě setkal s člověkem, na kterého platilo hodnocení, že byl zlý. Ještě horší je, když je takový člověk součástí vašeho pracovního kolektivu, sboru nebo pokud je to dokonce váš příbuzný či partner.
Zároveň je
jednoduché ukazovat prstem na druhé a zapomínat, že zlo a jeho projevy se
nevyhýbají nikomu z nás. Před řadou let jsem navštívil terezínskou Malou
pevnost. Obešel jsem všechny vystavované předměty a podobně jako mnoho jiných
návštěvníků jsem odcházel s otázkou, jak se může někdo dopouštět tak
hrozných věcí. Na konci mě však čekal šok. Vešel jsem do malé cely, kde bylo vycpané
zvíře, cosi mezi vlkem a hyenou, a všude okolo se válely kusy roztrhané
slepice. Chvíli jsem na tento nechutný výjev koukal a pak jsem pozvedl zrak,
abych viděl sám sebe. V místnosti totiž bylo zrcadlo. Poselství bylo následující:
Ta bestie jsi ty, ta bestie je v každém z nás. Ano, na rozdíl od
sadistických esesáků jsem nikoho nezabil ani nemlátil, ale zlo je i ve mně a
jsem všeho schopen. Můj pocit „nejsem, jako byli oni, jsem dobrý člověk“ dostal
zabrat. Navíc zlo má často mnohem rafinovanější a elegantnější rozměry, než je
zabíjení a mlácení, ale stále zůstává zlem. O tom byste možná mohli mnozí
povídat své, a to buď jako oběti, nebo jako tyrani.
Jak se tedy
projevuje zlé chování? Podle známého autora a psychiatra M. S. Pecka se
projevuje:
-
Důsledným
destruktivním chováním obětujícím druhé lidi
-
Nadprůměrnou
netolerancí k jakékoli kritice
-
Výraznou
starostí o vnější dojem a představou o vlastní úctyhodnosti
-
Přetvářkou
a zakrýváním nenávistných pocitů a pomstychtivých pohnutek
-
Duševní
nevyzpytatelností s narůstající pravděpodobností lehké schizofrenické
poruchy myšlení v období stresu. (Z
knihy Lidé lži)
Peck dále píše,
že zlí lidé bývají často destruktivní, protože se pokoušejí zničit zlo, jenže
problém je v tom, že nesprávně umísťují ohnisko zla. Namísto ničení druhých by
se měli snažit zničit chorobu v nich samotných. To pochopitelně neznamená,
že člověk nemá bojovat proti zlu, protože sám není dokonalý, ale je třeba si
uvědomovat, že zlo je mojí součástí a že pojmenováváním zla u druhých se
nestávám lepším.
V této
souvislosti malá rada pro duchovní a terapeuty, ale vlastně pro všechny, kteří
proti něčemu bojují nebo se proti někomu vymezují. Tato rada je dobrá možná zvláště
po volbách, které proběhly, kdy jedna strana viděla v druhé ztělesněné zlo.
„Následky vyvolané příliš dlouhou intenzivní koncentrací na zlo jsou vždy
katastrofální. Boj proti ďáblu skrytému v jiných ve své snaze o lepší svět
nikdy neuspějí. Zanechají jej takový, jaký byl – a občas mnohem horším. Naše
úmysly mohou být sebelepší, ale myslíme-li pouze na zlo, přivoláme jej. Nikdo
nemůže soustředit svou pozornost na zlo, aniž by zůstal neovlivněn. Být více
proti ďáblu než pro Boha je velice nebezpečné. Každý takový bojovník je
předurčen k zešílení“ (podle A. Huxleyho, Ďáblové z Loudunu).
Peck
v souvislosti se zlými lidmi píše, že nedokážou snést jeden specifický
druh bolesti: Bolest vědomí své vlastní hříšnost a nedokonalosti. Dále
pokračuje: „Proto
jsou schopni udělat téměř cokoli, aby se vyhnuli specifické bolesti, kterou
přináší sebezpytování. Za normálních podmínek budou zlí lidé posledními, kteří
by byli schopni podstoupit psychoterapii. Zlí lidé nenávidí světlo – světlo
dobroty, které ukazuje, jací skutečně jsou, světlo, které je obnažuje, světlo
pravdy, které prohlédne jejich klam.“
Jako
křesťan bych místo sebezpytování dal slovo pokání. Pokání bolí, ale v konečném
důsledku působí osvobození. Jenže někdy toto osvobození člověk odmítne, protože
si svá selhání nechce přiznat. Zároveň pokud někdo zapadne do spárů zla,
většinou se z nich nedostane sám. Peck jako psychiatr navrhuje terapii. Osobně
s tím problém nemám, ale jako kazatel, který má o terapii omezené
znalosti, bych ze své pozice navrhl a navrhuji pastorační rozhovor či
rozhovory. Jenže mnozí lidé se tomu bytostně vzpírají. Vědomí, že bych byl
konfrontován, slovy Pecka „se svojí hříšností a nedokonalostí“ a dokonce něco
musel změnit, je příliš hrozné… a tak se stáváme lidmi lži.
Vím,
že se to nečte snadno, ale někdy již samotné pojmenování může být prvním krokem
ke svobodě, ke změně a osvobození se od pocitů viny (kterými ale zlí lidé
většinou netrpí).
1 komentář:
Vše závisí na vzdělání a schopnosti udělat si správný úsudek. V posttotalitních zemích však jsou všechny morální hodnoty pokřivené a zneužití různých odborností je naprosto běžné.
Okomentovat