Když vypukla
válka na Ukrajině spojená s brutální genocidou Ukrajinců, znovu jsem si
pokládal otázku, kde s v ruském vedení bere tolik zla a bezcitnosti?
Tolik lži? Proč nejen vojenská agrese, ale proč genocida? S tím souvisí další
otázka – proč ani to, čeho jsme nyní svědky, nevede přívržence Ruska ke změně
postojů? Jak se ještě někdo může hlásit ke komunismu? V minulosti jsem četl různé
ruské autory, dějiny Ruska mě dlouhodobě zajímají, nicméně v poslední době
jsem narazil na vynikající dvoudílné dílo Dějiny Ruska 20. století. Editorem je
profesor Andrej Zubov, který byl nedávno nucen uprchnout ze své země, a pokud
vím, žije nyní v Čechách a přednáší na Masarykově univerzitě v Brně.
Na knize se podílela řada vynikajících ruských akademiků a historiků, dostáváme
tedy na ruské dějiny minulého století jedinečný pohled zevnitř. A je to pohled
často šílený, který ovšem zároveň čtenáři poskytne hlubší porozumění, proč
Putin a spol. dělají a komunikují tak, jak to vidíme. Proč zvrácenosti,
krutosti a lži nejsou problémem nebo něčím, za co by se Putinův režim styděl,
nebo co by dokonce zakrýval.
To, co Rusko
hluboce ovlivnilo, je jeho děsivá komunistická a bolševická minulosti. Minulost,
ke které genocida patřila. Rusko se se svojí komunistickou a bolševickou minulostí
ale nikdy nerozešlo, a proto ho stále hluboce ovlivňují bolševicko-komunistické
kořeny. Jedna ze zásadních věcí, která vysvětluje zvrácenost komunismu, je fakt,
že komunismus měl nahradit křesťanství. Jak konkrétně, to popisuje Zubov a
další. Začtěme se do jejich myšlenek.
S člověkem,
kterého křesťanská morálka označuje jako „nepřítele božího“, „hříšníka“,
komunisté počítali jako se svým stoupencem a přívržencem. Proti přikázání „cti otce
svého a matku svou“ postavili komunisté heslo „rozbití starého světa od
základů“, světa, jež byl vytvořen rukama předků, otců a matek. Lásku k vlasti
nahradili heslem „dělníci nemají vlast“. Proti přikázání „nepožádáš statku
bližního svého“ komunisté postavili výzvu k „úplnému zrušení soukromého
vlastnictví“. Tj. odebrání veškerého majetku, který nashromáždil člověk sám a
jeho předci. Přikázání „nepokradeš“ vystřídalo heslo „kraď nakradené!“. Místo
přikázání „nesesmilníš“ komunisté ve stopách Komunistického manifestu
z roku 1848 proklamovali přání zavést „společenství žen“ a zrušit
„buržoazní“ rodinnou morálku: „Buržoazní řeči o rodině a výchově, o něžných
vztazích jsou odporné.“ (Komunistický manifest)
Namísto
dobra, zachovávání míru a očekávání odměny od Boha komunisté vedli
k nesmiřitelnému boji s nepřáteli jejich učení, k „světovému požáru“
války až do vítězství komunismu na celém světě a ke spojování všech nadějí
pouze stranou a jejím vůdcem, jež jsou „rozumem, ctí a svědomím všech
pracujících“.
Lež,
principiálně zakázaná, neboť otcem lži je satan, se pro bolševiky stává nejen
možností, ale každodenní normou. „Základ, pilíř, půdu, a především neustále
fungující zbraň bolševické vlády představuje lež,“ zapsala si Zinaida
Gippiusová do svého Petrohradského deníku v listopadu 1919.
Na místo
absolutní božské Pravdy komunisté kladli relativní lidskou, „třídní“, „proletářskou“
pravdu. A protože „rozumem, ctí a svědomím“ je jejich vůdce, bylo pro komunisty
to, co on pokládal za dobro, dobrem, to, co pokládal za pravdu, bylo pravdou a
to, co pokládal za zlo, bylo zlem.
Leninovi se
dělalo doslova fyzicky zle ze všeho, co bylo spojeno s Božím jménem.
V dopise Gorkému v listopadu 1913 napsal: „Veškeré náboženské ideje,
jakákoliv idea nějakého pánbíčka, jakékoliv koketování s pánbíčkem je
absolutně nepředstavitelná ohavnost.“ V projevu na III. celoruském sjezdu Komsomolu
roku 1920 řekl: „Naše morálka je plně podřízena zájmům třídního boje
proletariátu. Naše morálka je odvozena od třídního boje.“
Největší
překážku pro světový třídní boj tvořilo společenství upřímně a hluboce věřících
lidí.
Tolik Zubov
a další ruští historikové. V době, kdy se stále více ozývají pro-ruské hlasy, je třeba znovu sdílet, že současné Rusko je zlo, které stále podporuje mnoho Rusů a pochopitelně i ruští vůdci. Máme co do činění se zlem, které se nezastaví
absolutně před ničím – viz uvedené texty. Se zlem, které nenávidí život a
stejně tak dárce života…
Dokud se
Rusko nezřekne své minulosti a neprojeví lítost, nemůže být jiné. Bude nadále
páchat zlo do té míry, do které mu to projde. Proč? Protože zlo a s tím
související viny již nelze změnit, ale můžeme je pojmenovat a zříci se jich.
Pokud to neuděláme, budeme je dělat stále znova. Tak jako současné Rusko na
Ukrajině. Dělá jen to, co dělalo vždy.
Jak je tu napsáno pro komunismus je charakteristický třídní boj proti nepřátelům tohoto režimu. Takže všechny způsoby a formy boje jsou povoleny tak se využije lékařů, právníků, soudců a množství lidí , kteří jsou ohloupeni. Je to tedy velmi hnusné.
OdpovědětVymazat